top of page

כל מה שרציתם לדעת על כתיבה עיתונאית

בין אם אתם עיתונאים צעירים או בני נוער שרוצים להביע את דעתם על החברה והעולם בו אנחנו חיים, ובו בעת לפעול על מנת לשנות ולהשפיע, הכתבה הזו בשבילכם!

אין כל צל של ספק שהחלוצה המרכזית בעולם התקשורת עוד מראשיתו, הינה הכתיבה העיתונאית. הכתיבה העיתונאית מאפשרת לנו לסקר אירועים ברחבי העולם, לגבש ולהביע את עמדתנו על נושאים רחבים ולהשפיע בדרך זו על קהל יעד עצום של אנשים. מה שמיוחד בדרך הכתיבה העיתונאית הוא שזו "כתיבה חושבת". זאת אומרת, בהובלת הסקרנות, רצון להשפיע על החברה וחשיבה ביקורתית לצד מהימנות ואובייקטיביות.

1. מה בוער לכם? התכונה שמתניעה בכל פעם מחדש את עולם העיתונות הינה הסקרנות. רגע לפני שאתם מתחילים בכתיבת הכתבה, חשבו עם עצמכם על הנושא שבחרתם- האם הנושא הזה באמת מעסיק אתכם? למה? מה גרם לכם להתעמק דווקא בנושא הזה? הכוונה היא, שעליכם לוודא עם עצמכם שבחרתם בנושא שבאמת חשוב לכם. במידה והנושא הנבחר הינו בעל מודעות רבה בחברה הביעו את דעתכם וסקרו את שאר הדעות. בססו את הדעה שלכם ובו – בעת הטילו ביקורת על הדעה שלכם ועל הדעה מנגד. גבשו את עמדתכם על הנושא והציגו אותה. מצד שני, במידה ואתם חשים שהחברה לא מודעת, או לא מספיק מודעת לנושא בו בחרתם, חשבו עם עצמכם מהם הגורמים לכך, ואיך תוכלו להעלות את המודעות לנושא זה. כך או כך, וודאו לכל אורך כתיבת הכתבה שאתם מתמקדים בנקודות המרכזיות בנושא ומצליחים לסקור אותה בצורה מסקרנת ועניינית.

2. מחקר מקיף,כבר עשיתם? בעולם התקשורת בכלל ובעיתונאות בפרט מהימנות הינה "שם המשחק". האמון בין עולם התקשורת לקהל הנמענים מתבסס על הידיעה שהמידע שהתקשורת מספקת הינו אמין ומאומת. זכרו, שבתור עיתונאים עליכם לשמור בצורה מלאה על אמון זה ולהבטיח שהמידע המופיע בכל כתבה שאתם כותבים הינו מהימן ומאומת. לכן, עליכם לערוך מחקר מקיף הסוקר את כלל העובדות והנתונים על הנושא בו אתם עתידים לעסוק בכתבה. כמו כן, זכרו שלא משנה עד כמה אתם בקיאים בנושא עליו אתם כותבים, מתוך מחויבות לקהל הנמענים שלכם, עליכם לוודא במחקר מעמיק שאכן המידע עליו אתם מתבססים הינו מעודכן ומהימן.

צילום: ויקיפדיה

3. עמדו מאחורי מה שאתם אומרים די 'לפוליטיקלי קורקט' זול. מה הכוונה? חדלו "מלהתנצל" על הדעה שלכם ועמדו מאחוריה בגאווה. אל תנסו להתאים את הדעה שלכם "ולצאת בסדר" עם כל העמדות. הביעו את עמדתכם ונמקו אותה- הסבירו מדוע זו העמדה שלכם ומהם הטיעונים שבזכותם אתם מצדדים בעמדה זו ולא אחרת ואפילו נסו לשכנע אחרים לתמוך בדעתכם. אך, עם זאת, עליכם להקפיד ולוודא שאינכם מתנסחים בצורה פוגענית או מזלזלת עבור אדם/קהילה כלשהי וכן לכבד דעות שונות משלכם.

4.הקפידו על סדר וארגון לכל אורך הכתבה מלבד תוכן הכתבה, חלק בלתי נפרד ממנה ויש לציין שלא פחות חשוב; הינו הסדר והארגון של הכתבה. במהלך כתיבת הכתבה הקפידו על מבנה מסודר בהתאם לסוג הכתבה- בין אם זו כתבת מגזין, בוקסה או אייטם; התאימו את מבנה הכתבה לתוכן. אחת הדרכים לעשות זאת הינה לפתוח כל כתבה בכותרת מסקרנת שתמשוך את קהל היעד להתעניין בכתבה ולקרוא אותה. כותרת מעניינת יכולה להתבטא במשחק מילים משעשע שמתקשר לנושא הכתבה או עיצוב הכותרת בססגוניות. לאחר מכן, המשיכו לכותרת משנה שתסקור בקצרה את תוכן הכתבה מבלי לעשות יותר מדי "ספויילרים" לקורא – בכל זאת, אתם רוצים שהוא יקרא את כל הכתבה. כמו כן, מומלץ לארגן את גוף הכתבה לפי מספר כותרות – חלקו את הכתבה לכמה תתי-נושאים ותנו לכל אחד מהם כותרת. כל כותרת מאגדת בתוכה את הפסקאות שעוסקות בנושא זה. עם זאת, עליכם להקפיד על סדר נכון במעבר מנושא לנושא. הקפידו על מעבר חלק בין הפסקאות – על כל תת נושא להתקשר לנושא שלפניו ולנושא שבא אחריו. כך תבטיחו מעבר 'חלק' מנושא לנושא וכתבה עניינית. 5.דעו בפני מי אתם עומדים במטרה להשפיע על קהל הנמענים שלכם ולהביע בצורה מיטבה את דעתכם, עליכם להתאים את המשלב הלשוני וצורת ההתנסחות בה תכתבו את הכתבה לקהל היעד שיקרא את הכתבה. קחו לתשומת ליבכם את החשיבות בהתאמת נוסח הכתבה לקהל היעד, מפני שככל שתתאימו בצורה טובה יותר את דרך ההתנסחות של הכתבה לקהל היעד שלה כך המסר שאתם רוצים להעביר יועבר בצורה מיטבית ויעורר השפעה חזקה יותר. בשבוע הבא נביא נפרסם את חלקה שני של הכתבה עם עוד פרטים וטיפים על כתיבה עיתונאית

Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page