top of page

כל מה שרציתם לדעת על כתיבה עיתונאית - חלק ב'

בין אם אתם עיתונאים צעירים או בני נוער שרוצים להביע את דעתם על החברה והעולם בו אנחנו חיים, ובו בעת לפעול על מנת לשנות ולהשפיע, הכתבה הזו בשבילכם!

אין כל צל של ספק שהחלוצה המרכזית בעולם התקשורת עוד מראשיתו, הינה הכתיבה העיתונאית. הכתיבה העיתונאית מאפשרת לנו לסקר אירועים ברחבי העולם, לגבש ולהביע את עמדתנו על נושאים רחבים ולהשפיע בדרך זו על קהל יעד עצום של אנשים. מה שמיוחד בדרך הכתיבה העיתונאית הוא שזו "כתיבה חושבת". זאת אומרת, בהובלת הסקרנות, רצון להשפיע על החברה וחשיבה ביקורתית לצד מהימנות ואובייקטיביות. 1. 'כתיבה מעניינת' –IT'S ALL ABOUT בואו נדבר תכלס, אנשים נוטים שלא לקרוא את מה שלא מעניין אותם. לכן, על מנת להבטיח קהל קוראים רחב לכתבה, עליכם לסקרן את קהל היעד שלכם. 'איך ניתן לעשות זאת?', אתם וודאי שואלים. ובכן, שלבו לאורך הכתבה משחקי לשון, 'שתלו' מעט סלנג לאורך הכתבה וגוונו במילים; כך למעשה תוכלו להבטיח כתיבה מסקרנת לכל אורך הכתבה. הקפדה על כתיבה מסקרנת תבטיח לכם קהל יעד רחב ותשמר את קהל הנמענים שלכם לכל אורך הכתבה. 2. מה המסר? לכל אורך כתיבת הכתבה; מראשיתה ועד סופה, כראוי לעיתונאים, סביר להניח שתסקרו את כלל הנושא ותציגו מספר עמדות לדעה המדוברת וכמובן תצדדו ותנמקו את העמדה בה אתם תומכים. עם זאת, עליכם לקחת בחשבון שכאשר אתם 'מגישים' מידע רב, חלק נכבד מקהל היעד שלכם עשוי להתבלבל ובדרך זו המסר אותו ניסתם להעביר עלול להתפספס. לכן, בכדי למגר את האפשרות שמצב כזה יקרה, נסו למרכז את הכתבה למספר 'פואנטות'. כלומר, בכל עמדה או נושא חדש שאתם חושפים לכתבה מרכזו במשפט וחצי את הפואנטה, את המסר המרכזי שנאמר עד כה. בדרך זו, תוכלו להבטיח שהמסר מהכתבה יועבר בצורה חלקה ועניינית.

3. THINKING OUT LOUD! התכלית של העיתונאות הינה לגרום לאנשים לחשוב, לפתח את עצמם ולגבש עמדה מבוססת מתוך אקטיביות חברתית. במילים אחרות, העיתונאי למעשה מעודד חברה חושבת ועשייה חברתית. על מנת לממש יעד זה, כתבו את הכתבה בכך שתטילו ביקורת והשתמשו בחשיבה ביקורתית. אל תהססו לחקור ולשאול שאלות. להפך, עשו כל שביכולתכם בכדי להגיע לעומק הנושא ולסקר אותו בצורה מלאה. בדרך זו, תגרמו לקהל היעד של הכתבה לגבש גם כן עמדה וחשיבה ביקורתית על הנושא, וכך תצלחו את המטרה- תצרו חברה חושבת יותר.

4.מחסום כתיבה? קורה גם לטובים ביותר. כולנו נתקלנו לפחות פעם או פעמיים (אם לא יותר) ברגע בו אנו עומדים להביע את עצמנו במילים ולכתוב את הכתבה, אך לפתע המילים לא 'יוצאות' ואנחנו מרגישים קצת תקועים. ובכן, להרגשה הזו יש שם: נעים להכיר, 'מחסום כתיבה'. אף על פי שהרגשה זו אינה נעימה כלל ולרוב גורמת לנו לחוש "משותקים" – שכן, איננו יודעים כיצד לבטא את דעתנו במילים, עליכם לזכור שזו בסך הכל הרגשה ויש לה, כמו כמעט לכל דבר בחיים פתרון. נסו לעצום את העיניים לכמה דקות והחלו לדמיין כיצד הכתבה תראה – עד לפרטים הקטנים ביותר. דמיינו באיזה גופן המילים יכתבו, מה יהיה כתוב בכותרת? באיזה צבע היא תהיה? מה יהיה מבנה הכתבה? וכן הלאה. לאחר מכן, דמיינו מה יהיה המלל של הכתבה, פקחו עיניים והחלו בכתיבה. דרך אגב,זה לגמרי עובד! מניסיון.

5.הסוד שמבטיח כתבה מוצלחת רגע לפני הסיום, קחו עמכם טיפ אחרון. כמעט תמיד, כשאנחנו בסיום הכתבה, הנושא המרכזי עוד טרי בראשנו ונדמה לנו שהמסר ברור לחלוטין. אמנם, זאת מכיוון שאנחנו בקיאים בנושא ויודעים מראש בדיוק למה התכוונו כאשר כתבנו את מה שכתבנו. עם זאת, כאשר אדם חיצוני שאינו בקיא בנושא הכתבה או שפשוט לא יודע מראש למה התכוונו, לא בהכרח יפרש את מה שכתבנו בצורה בה התכוונו. הכוונה היא, שמיד לאחר כתיבת הכתבה נחוש שהמסר הועבר בצורה עניינית וחלקה, גם אם כתבנו זאת בצורה מעט מסורבלת או 'ארוכה' מדי. על מנת למנוע זאת, אני ממליצה בחום 'לעזוב' את הכתבה ליום או לפחות לכמה שעות לאחר כתיבתה, לרענן את המחשבות ורק לאחר מכן לשוב ולקרוא מחדש את הכתבה. רק לאחר עיון מחדש בכתבה תוכלו לבדוק בצורה אובייקטיבית האם המסר הועבר כהלכה והאם התנסחתם בצורה מיטבית, וכך תוכלו לשפר לחלוטין את פני הכתבה.


Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page